Λεόντιος Πετμεζάς : "Η αποξένωση των ανθρώπων είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του δυτικού κόσμου"
Ο κριτικός λογοτεχνίας και λογοτέχνης Λεόντιος Πετμεζάς δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, καθώς είναι εδώ και χρόνια πολύ αγαπητό πρόσωπο σε όλη την Ελλάδα. Έχει βιογραφηθεί σε λεξικά, εκδόσεις και εγκυκλοπαίδειες. Είναι μέλος της ΕΣΠΗΤ(Ένωση Συντακτών Περιοδικού, Ηλεκτρονικού Τύπου) και της EFJ(Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Δημοσιογράφων). Με μεγάλη προθυμία μας μίλησε για τη νεα του ποιητική συλλογή, για τις φετινές δράσεις του στο θέατρο ,καθώς και για τη βία κατά των γυναικών.
Συνέντευξη στη Μαρία Κλ. Χατζηνικολάου
1. κ. Πετμεζά μιλήστε μας λίγο για τις σπουδές σας.
Ευχαριστώ πολύ για την τιμή που μου κάνετε κ. Χατζηνικολάου. Έχετε ένα από τα πλέον έγκριτα και έγκυρα site που υπάρχουν στο διαδίκτυο.
Έχω κάνει πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο των Αθηνών, δημόσια διοίκηση και στη συνέχεια παρακολούθησα το τμήμα δημοσιογραφίας αλλά και πολιτισμού, που αφορά την ιστορία και θεωρία της τέχνης.
Έχω σπουδάσει θέατρο στη σχολή του Εθνικού Ωδείου και κατόπιν στη σχολή της Μαίρης Τράγκα, καθώς και δημοσιογραφία στον Antenna και στο ίδρυμα Μπότση. Στο εξωτερικό έχω παρακολουθήσει ιστορία και θεωρία της τέχνης και πλήθος σεμιναρίων, που με έφεραν πιο κοντά στη σημερινή πραγματικότητα.
2. Ως δημοσιογράφος πως κρίνετε την ενημέρωση στις μέρες μας;
Έχω την εντύπωση , καθώς έχω δουλέψει σε πολλές εφημερίδες ότι η ενημέρωση δουλεύει κάπως περίεργα ... Δηλαδή έχουμε πολλά κανάλια, αλλά δεν υπάρχει ανιδιοτέλεια, υπάρχει ιδιοτέλεια. Το κάθε μέσο απέχει της αντικειμενικότητας.
3. Οι δημοσιογράφοι γίνονται καλοί η κακοί πολιτικοί κατά την άποψη σας;
Κάποιοι γίνονται πολύ καλοί πολιτικοί , ενώ κάποιοι άλλοι υστερούν και είναι λίγοι απέναντι σ΄ αυτό που λέμε πολιτική.
Ο πολιτικός πρέπει να είναι κοντά στον πολίτη, να βοηθάει τους ανθρώπους , να τους εξελίσσει για να μην μένουν σε στάσιμο στάδιο ,το οποίο δεν είναι για το καλό της κοινωνίας , είναι για το καλό του εαυτού του, της οικογένειας του , των δικών του ανθρώπων, των φίλων και των κολλητών.
Όλα είναι πολιτική ,στη ζωή που ζούμε και έχει να κάνει πάντοτε με το τι ανταποκρίνεται στους πολλούς ανθρώπους και όχι στους λίγους.
Γιατί αλλιώς πηγαίνουμε σε νοσηρές και φασιστικές καταστάσεις που δεν είναι ούτε δημοκρατικές ,ούτε προοδευτικές.
4. Υπήρξατε Πρόεδρος του Συλλόγου εικαστικών Ελλάδος «Ο Απελλής». Μιλήστε μας λίγο για τα χρόνια εκείνα.
Είναι μια πολύ σημαντική αυτή η περίοδος της ζωής μου. Όπως γνωρίζεται είμαι από χρόνια μέλος σε διοικητικά συμβούλια πολιτιστικών συλλόγων καθώς και επίτιμο μέλος. Με τον σύλλογο «Ο ΑΠΕΛΛΗΣ» υπάρχει μια ιδιαίτερη ,συναισθηματική σχέση.Έχω προλογίσει πολλές εκθέσεις του . Έκανα πολλά πράγματα, που δεν είχαν ξαναγίνει. Κατ αρχήν οι εκδηλώσεις του ιστορικού συλλόγου προβλήθηκαν σε έγκυρα sites .Έβαλα τον Σύλλογο στα μητρώα του Υπουργείου Πολιτισμού .Έγραψα κείμενα κριτικής για αρκετούς καλλιτέχνες μέλη του .Επί των ημερών μου ήρθαν κοντά μας πολλά νέα μέλη ,κυρίως νέοι δημιουργοί .Υπάρχει ένα ουσιαστικό δέσιμο ψυχής με τους καλλιτέχνες που βράβευσα στις συμμετοχές τους σε εκθέσεις.Μου λένε συχνά ότι έχουν το κάδρο με το βραβείο και την φωτογραφία μας, στον τοίχο στο σπίτι τους. Μεγάλη τιμή .Ο αδελφός μου που είναι γνωστός οικονομολόγος, συνεργάτης εφοπλιστικών εταιρειών και εργάζεται στο δημόσιο , με είχε βοηθήσει πολύ στο να πάρω την έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού .Τον ευχαριστώ!
5. Θεωρείται ότι η σύγχρονη ελληνική κοινωνία είναι οργανωμένη για το καλό των πολλών η για το συμφέρον των λίγων;
Σε κάποιες περιπτώσεις λειτουργούν τα πράγματα για τους λίγους. Όταν υπάρχει κοινωνικός αποκλεισμός και πολλοί άνθρωποι δεν έχουν δουλειά , αλλά και οικογένειες που δεν μπορούν ούτε να σπουδάσουν τα παιδιά τους…Αυτά τα φαινόμενα δεν προχωρούν την Ελλάδα!
Είναι λυπηρό που ακόμη και στο Ψυχικό μαζεύουμε σακούλες απ΄ το σούπερ μάρκετ για να δώσουμε στους συμπολίτες μας. Με τον σύλλογο «Ο ΑΠΕΛΛΗΣ» είχαμε κάνει δράσεις και μαζεύαμε σακούλες με τρόφιμα για να βοηθήσουμε οικογένειες ακόμη και στο Παλαιό Φάληρο, που είχαν μεγάλη ανάγκη.
6. Πότε ξεκινήσατε να ασχολείστε με την κριτική βιβλίων,γιατί όλες οι κριτικές σας φανερώνουν μεγάλο ταλέντο στην εκφορά του γραπτού λόγου.
Θα ήμουν περίπου εικοσιπέντε χρονών. Δούλευα στις εφημερίδες, στον πολιτιστικό τομέα. Δεν αντέγραφα τα δελτία τύπου, όπως κάνανε πολλοί δημοσιογράφοι. Το παρατήρησαν αυτό οι αρχισυντάκτες και είπαν θα κάνουμε κριτική βιβλίου και κριτική θεάτρου Λεόντιος Πετμεζάς. Παράλληλα δούλευα με μεγάλες γκαλερί του Κολωνακίου, με κέντρα τέχνης της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Έκανα πολλές διοργανώσεις και έχω συνεργαστεί με το πλείστων των διοργανωτών στην Ελλάδα. Στο εξωτερικό έχω «περπατήσει» και στις 5 ηπείρους. Έχω βοηθήσει να βγει η ελληνική τέχνη προς τα έξω. Επώνυμα γνωστά ονόματα, αναδείχθηκαν μέσα από δικές μας εκθέσεις. Πολλά ονόματα για τα οποία έχω γράψει μοναδική κριτική σε καταλόγους, που βρίσκεται πλαί στη κριτική που έγραψε η Μαρίνα Λαμπράκη – Πλάκα αλλά και ο Αλ. Ξύδης. Έχω προλογίσει περί τα 200 βιβλία. Κάποια είναι καταχωρημένα και στον ΟΣΔΕΛ. Τέλος έχω συμμετάσχει σε πολλές εκδόσεις, που δεν είναι δικά μου βιβλία.
7. Πόσα βιβλία έχετε συγγράψει;
Τα βιβλία τα δικά μου είναι 14 , αλλά είναι και οι συμμετοχές , οι οποίες φτάνουν τις 60.
8. Μιλήστε μας για την νέα σας ποιητική συλλογή.
Αυτό που είναι πολύ σημαντικό είναι πως για μια ακόμη φορά έχω συνεργασία με την Μαριλένα Φωκά, που είναι πολιτισμολόγος, έχει παρακολουθήσει το ΕΑΠ είναι εικαστικός,αγιογράφος,κριτικός τέχνης και λογοτεχνίας .Είχε προλογίσει και εικονογραφήσει το προηγούμενο βραβευμένο βιβλίο μου «Συστοιχίες της αυριανής εξορίας». Θα εικονογραφήσει το νέο βιβλίο. Υπάρχει μια μακρόχρονη κοινή πορεία επιλεγμένων καλλιτεχνικών και πολιτιστικών δράσεων με την Μαριλένα , μια αμοιβαιότητα,μια ειλικρίνεια και μια εμπιστοσύνη.Επίσης έχουμε κάνει εκπομπές στο παρελθόν με αναφορά στην τέχνη . Θα σας δώσω μια είδηση τώρα .Στον τίτλο του βιβλίου πιθανότατα θα υπάρχει η λέξη «Μεταίχμιο».Είμαι ένας άνθρωπος των γραμμάτων που τα πονήματα έχουν βραβευτεί και έχουν συμπεριληφθεί σε εκδόσεις στην Ελλάδα .Πολλά βιβλία μου έχουν βραβευθεί. Ενδεικτικά σας αναφέρω πως το δοκίμιο '' Γιάννης Κουτσοχέρας'' είχε πάρει το 1ο βραβείο από την Ευρωπαική Εταιρεία Επιστημόνων Λογοτεχνών. Ωστόσο με διάθεση πάντα μαθητείας και με μεγάλη χαρά στέλνω υλικό μου σε διαγωνισμούς.
9. Είστε και ζωγράφος. Τι ζωγραφίζετε περισσότερο και ποιο καλλιτεχνικό κίνημα θαυμάζετε;
Θαύμαζα πάντοτε οτιδήποτε είχε κάτι το ιδιαίτερο. Δεν ήμουν υπέρ του ρεαλισμού η του εξπρεσιονισμού , υπέρ του ρομαντισμού ήμουνα, κοιτούσα όμως και άλλες τάσεις, άλλες σχολές και είχα ασχοληθεί με το φοβισμό και τον πουαντιγισμό. Όταν ξεκίνησα, δούλευα πολύ με πορσελάνη και πάνω σε πανί , όπου φτιάχναμε μαξιλάρια. Αυτά ήταν τα πλέον εμπορικά έργα μου , καθώς και τα έργα, που είχαν σχέση με τη φύση(natura). Κάποια στιγμή κάναμε μαζί με τη Μαριλένα Φωκά και κάποιες αγιογραφίες. Ένας αγιογράφος έχει πάντα σχέση με το θείο. Πρέπει να έχει εντρυφήσει και μέσα στη θρησκεία, για να μπορέσει να βγάλει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
10. Μιλήστε μας για τα σχέδια σας στο θέατρο.
Φέτος παίζω σε τρία ενδιαφέροντα θεατρικά έργα. Στο έργο ''Ιωάννα της Λωραίνης (Ζαντ Αρκ)'' του Μπέρναρτ Σω , ερμηνεύω τον βασικό ρόλο του αρχιεπίσκοπου. Μετά από πολλά χρόνια ανεβαίνει ένα σπάνιο έργο στο οποίο είχαν ενσαρκώσει την κεντρική ηρωίδα η Αντιγόνη Βαλάκου και η Βάσω Μανωλίδου . Επίσης το έργο "Ένα ηλιόλουστο πρωινό" των Σεραφείμ & Ιωακείμ Κιντερο για την ανθρώπινη μοναξιά. Είναι δυο ηλικιωμένοι άνθρωποι (εγώ και μια κυρία), όπου ανακαλύπτουν μέσα από τη συζήτηση, ότι ήταν ζευγάρι στα νεανικά τους χρόνια. Πολύ βαθυστόχαστο έργο!
Το τρίτο είναι μια κωμωδία του Γιάννη Ρωμανού με τον οποίο έχω συνεργαστεί πολλές φορές «Οι περιπέτειες της χονδρής κυρίας του 8ου». Εκεί βλέπουμε τη διαφορετικότητα μιας κυρίας, που ενώ μαγεύει κάποιους ανθρώπους , όλοι όσοι την πλησιάζουν στο τέλος παθαίνουν κάτι.
11. Ποιο είναι το όνειρο σας;
Να έχω ηρεμία ψυχής όπως εδώ και αρκετά χρόνια . Να μπορώ να βρίσκομαι μέσα στα πράγματα ,χωρίς να εξαντλούμαι . Επειδή είμαι Δίδυμος καταφέρνω και κάνω πολλά πράγματα μαζί.Θέλω να έχω πάντα ψυχική γαλήνη και να υπάρχει η νιρβάνα όπως τώρα ώστε να μπορώ να διεκπεραιώνω πέντε με έξι πράγματα κάθε μέρα σωστά.
12. Σε ποιο μέρος επιθυμείτε να ταξιδέψετε, που δεν έχετε πάει;
Θέλω να ξαναπάω στην Ασία και στην Σκανδιναβία όπου υπάρχουν κάποια μέρη που δεν έχω δει. Θέλω να ξαναβρεθώ στην Αμερική , στον Καναδά στους καταρράκτες Νιαγάρα και στη Μασαχουσέτη. Κυρίως θέλω να ξαναπάω σε μέρη που έχω επισκεφθεί, γιατί κοντά υπάρχουν και κάποια άλλα μέρη, που δεν έχω δει.
13. Τι έχετε να πείτε για τη βία κατά των γυναικών που ανθίζει στις μέρες μας.
Είναι πολύ λυπηρό και πολύ άσχημο. Δεν επιτρέπεται τη γυναίκα , που είναι πηγή ζωής και από όπου προερχόμαστε να την κακομεταχειρίζεσαι. Υπάρχουν δυστυχώς άνθρωποι που σηκώνουν χέρι και αυτό είναι απαράδεκτο. Πρέπει να μην τα έχεις βρει με τον εαυτό σου για να φτάσεις σε αυτό το σημείο. Ένας ισορροπημένος άνθρωπος θα χωρίσει και θα πάει παρακάτω.
14. Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα του δυτικού κόσμου για εσάς;
Η αποξένωση των ανθρώπων. Ήρθε και στην Ελλάδα το φαινόμενο και δεν ήρθε λόγω κορονοιου. Πάλι καλά που επικοινωνούσαμε μέσω skype με συγγενείς μας στην Ευρώπη η στην Αμερική. Εκεί βοήθησε πολύ η τεχνολογία γιατί βλέπεις τον άλλον δίπλα σου. Η Ευρώπη έχει πολύ μοναξιά καθώς έχω βρεθεί σε μεγάλα ξενοδοχεία , όπως το Divani Caravel Hotel που είμαστε τώρα και έβλεπα ηλικιωμένους πολύ πλούσιους ανθρώπους να έχουν το ξενοδοχείο σαν καταφύγιο των τελευταίων χρόνων τους. Μοναξιά τεράστια υπάρχει και στους νέους ανθρώπους γιατί τα παιδιά ασχολούνται συνέχεια με το κινητό και δεν πηγαίνουν καν κοντά για να μιλήσουν.
15. Η οικογένεια σας, στηρίζει τις δράσεις που κάνετε;
Πάρα πολύ. Είμαι πολύ ευχαριστημένος γιατί από τα πρώτα χρόνια της πορείας μου ήταν κοντά μου και είναι άνθρωποι εξαιρετκά καλλιεργημένοι, με φαντασία και διαβάζουνε πολύ. Πρέπει να σας πω ότι ο πατέρας μου διάβαζε δύο με τρείς εφημερίδες και η μητέρα μου ήταν πολύ μορφωμένη γυναίκα. Η μόρφωση τους έκανε καλύτερους ανθρώπους και τους έκανε να προχωράνε στη ζωή.
16. Κλείνοντας, πείτε μας ένα στίχο από το αγαπημένο σας ποίημα.
Υπάρχει ένα ποίημα το οποίο έχει μελοποιηθεί κιόλας και λέει:
''Ψεύτικα λόγια
νουθεσίες, θεωρίες
xρόνια και χρόνια
άκουσες πολλές
φορές
και ήταν ο τρόπος για
να δώσεις ερμηνείες
σε μια ζωή γεμάτη με
αναφορές''.
πηγή https://www.mcnews.gr/logotexnia/sinentefkseis/leontios-petmezas-h-apoxenosi-ton-anthropon-einai-to-megalitero-provlima-toy-ditikoy-kosmoy.html
Σχόλια